Lyx är lika svårt att definiera som Lycka- båda är en luddig idé av något bra som man önskar sig men inte kan ta för givet.
Om någon känner till lyx, så borde det i rimlighetens namn vara Kilian Hennessy.
Född i den 8:onde generationen av Hennessey-familjen ( konjakstillverkarna som är "H" i LVMH).
Men trots att hans barndomsminnen till stor del doftar av den omisskänneliga mixen av trätunnor, socker och alkohol (läs konjak), visste han tidigt att familjeföretaget inte skulle bli hans framtid. Han studerade istället språk och komunikation på Sorbonne i Paris och det var när han skulle skriva sin avhandling på ämnet ‘Semantics of odors, in the search for a common language between gods and mortals’ - som han upptäckte parfymvärlden. Han blev besatt av parfymkonsten och när examen var avklarad, studerade han under fantastiska "näsan" Jacques Cavallier under 5 år och kom med tiden att arbeta med riktigt stora parfymhus, såsom Dior, Alexander McQueen och Armani.
Men så, efter att under 15 år har arbetat med att ta fram dofter åt andra, kände han att han kommit till en vändpunkt. Han hade just sett en utsällning med gamla parfymflaskor från Baccarat och blev helt överväldigad av lyxen, detaljerna och kunskapen bakom skapelserna.
Så startade han sitt varumärke, med ambitionen att översätta det han sett och känt där på museet men på ett sätt som tolkar vår tid.
Parfym som konst och lyx som skall hålla en livstid.
Kilians dofter delas in i fyra Olfactive grupper:
The Fresh The Narcotics The Cellars The Smokes
Förutom de fyra egna Olfactivegrupperna, arbetar också utifrån kollektioner där han gör en djupdykning ner i ett tema, exempelvis "Adictive State of Mind" som är en kollektion som handlar om beroende. Kilian säger själv att alla hans "laster" har en doft: " Gambling... I don't know what that smells like. But the cigar, an addiction to a beautiful Monte Cristo cigar, that has a smell, and Turkish coffee, even cannabis from time to time."
Alla hans dofter har ett samanhang, en story, som är början till skapelsen. Han arbetar med doft nästan som en filmskapare. Först kommer storyn, sedan namnet, alltid två namn. En titel och en undertitel, för att antyda att alla dofterna är en början på en historia som ännu inte berättats.
Förpackningarna är en story i sig. Eftersom han arbetar utifrån idén att all lyx skall hålla en livstid, är alla parfymflaskorna påfyllningsbara. Första gången man köper den kommer den vackra flaskan i en lika vacker ask/clutch där den sedan skall förvaras ( om man nu inte, som de flesta jag känner, använder sina clutches när man skall ut på kvällen...). När parfymern sedan är slut, köper man en refill och fyller på med.
Kilans dofter är verkligen en upplevelse man inte skall gå miste om. Här är några av våra favoriter: